چاپ دیجیتال

25 خرداد 1399

 

  • چاپ دیجیتال بخشی از بازار لیبل و جعبه را می گیرد

چاپ دیجیتال از وقتی پا به میدان گذاشته تا امروز در حال پیشرفت بوده است. مزایای انحصاری چاپ دیجیتال روز به روز بیشتر شناخته شده و توسعه پیدا کرده و بسیاری از کاستی های خود را جبران کرده و امروز در تمام عرصه های چاپ انتشاراتی، چاپ تبلیغاتی و چاپ بسته بندی دامنه نفوذ بیشتری پیدا کرده است.

  • چاپ دیجیتال، عبور از محدودیت ها

سال های گذشته انتقاداتی به چاپ دیجیتال مطرح بوده، مثل بالا بودن قیمت تمام شده و فاصله آن با چاپ افست، سرعت چاپ و غیره.

قیمت یکی از چالش های اساسی بود، امروزه این مساله تا حد زیادی تغییر کرده است. از طرفی هزینه تمام شده هر برگ پایین آمده و از طرف دیگر تقاضا برای کارهای کم تیراژ افزایش پیدا کرده است. البته که در بسیاری از موارد، تنها توجیه اقتصادی مطرح نیست و به دلایل دیگر، چاپ دیجیتال مطلوب تر است.

جنس کاغذ و گراماژ نیز قبلا مانعی عمده حساب می شد. ابتدا دستگاه های چاپ دیجیتال فقط با کاغذ های مخصوص امکان پذیر بود. اما حالا این مساله کاملا حل شده است.

شما می توانید انواع کاغذ و مقوا و سطوح چاپ پذیر را از گراماژ 50 تا مقوای 450 گرمی، از تحریر تا گلاسه مات و براق و انواع کاغذ مثلا کاغذ ترانسفر، فیلم و غیره را با کیفیت مرغوب و با همان سرعت حدود 100 یا 110 برگ در دقیقه چاپ کنید.

ریجستر شدن پشت و رو دستگاه های افست به خاطر سیستم های دقیق سنجاق و نشان و در دستگاه های پسشرفته با چشم الکترونیک، مزیتی بود که دستگاه های اولیه چاپ دیجیتال فاقد آن بودند، امروزه این آپشن نیز در دستگاه های دیجیتال تعبیه شده و ریجستر و انطباق چاپ افست تامین شده است.

 

 

  • خط تولید دیجیتال

بر اساس آنچه گفته شد، چاپ دیجیتال امروزه می تواند بخشی ار یک خط تولید دقیق و هدفمند باشد. و مشتری از مرحله تحویل فایل تا محصول نهایی را به سرعت و در یک مرکز چاپی شاهد باشد. همان طور که گفتیم انواع عملیات تکمیلی نیز در این خط تولید امکان پذیر است و تنها صحافی نیست. بسته به نیاز هر کارگاه می توان خط تولید جعبه سازی، نمونه گیری و مدل سازی از انواع جعبه های مقوایی را نیز ایجاد کرد.

  • نشر در تسخیر دیجیتال

نفوذ چاپ دیجیتال در صنعت نشر، انکار ناپذیر است. امکان چاپ براساس تقاضا یا چاپ درخواستی، مزیتی است که ناشران را به چاپ دیجیتال متمایل می کند و آن ها را از هزینه های انبارداری و احتمالا انباشت بیهوده کتاب ها، خلاص می کند.

 

  • چاپ دیجیتال، مطلوب تبلیغات

چاپ بوشور، تراکت و کارت ویزیت در تیراژ محدود و به مناسبت های مختلف در رویداد های هنری یا حضور نمایشگاهی، بهترین گزینه را در چاپ دیجیتال می جویند زیرا اغلب در آخرین تغییرات چاپ می شوند و تیراژهای خیلی بالا ندارند.

اکثر شرکت ها هر چند وقت یک بار تغییراتی در بروشورها و کاتالوگ محصولاتشان می دهند، چاپ دیجیتال این امکان را به راحتی فراهم می کند.

  • لیبل و چاپ بسته بندی

یکی از عرصه های مهم و رو به رشد چاپ دیجیتال، چاپ بسته بندی و به طور مشخص چاپ لیبل است. در نمایشگاه های مرتبط با لیبل می بینیم که اغلب دستگاه های چاپ فلسکو و رول کم عرض، مجهز به یونیت چاپ دیجیتال عرضه می شوند. اما چاپ دیجیتال علاوه بر آن، به طور مستقل نیز در چاپ لیبل های کم تیراژ، گزینه ای مطلوب به شمار می آید. در واقع همان دلایلی که چاپ دیجیتال را در صنعت  نشر توجیه پذیر می کند، در چاپ کم تیراژ لیبل و بسته بندی کم تیراژ نیز پای چاپ دیجیتال را باز می کنند.

 

 

 

  • افق روشن چاپ دیجیتال

پیش بینی مراکز تخصصی مطالعه در مورد بازار چاپ دیجیتال، از رشد چشمگیر این شاخه از چاپ در سال های آینده خبر می دهد. یکی از نکاتی که مطرح است این است که اگر سازندگان دستگاه های چاپ دیجیتال بتوانند هزینه تمام شده هر صفحه را 10 درصد پایین بیاورند، تا سال 2024 خواهند توانست حجم سفارش های چاپ دیجیتال را 70 درصد نسبت به سال 2019 افزایش دهند.

فرصت های دیگری که در اختیار چاپ دیجیتال است، جذب تنها یک درصد از سهم چاپ افست است. دستگاه هاس افست با تیراژ 16 هزار ورق در ساعت و بیشتر چاپ می کنند، انبوهی از کارهای چاپی را انجام میدهند، جذب یک درصد از کارهای این بازار می تواند حجم سفارش چاپ دیجیتال را تا 50 درصد افزایش دهد. همچنین اگر چاپ دیجیتال یک یا دو درصد از چاپ بسته بندی را بتواند جذب کند، می توان تصور کرد که چه حجم بالایی از کار را شامل خواهد شد.

مزایای چاپ دیجیتال راهگشایت

مزایای چاپ دیجیتال که امروز بیش از پیش راهگشای این شاخه از چاپ هستند، عباتند از:

  • سرعت آماده سازی و بی نیازی از عملیات پیش از چاپ و تولید پلیت و مستر
  • انعطاف پذیری برای چاپ انواع کارها
  • چاپ پرسنالایزد یا شخصی سازی شده ( به نام و به نشانی افراد مشخص) و امکان مدیریت کارهای چاپی بر اساس استفاده از بانک اطلاعات هر شرکت
  • تناسب و توجیه اقتصادی آن برای کارهای کم تیراژ که امروزه طرفداران بیشتری پیدا کرده است
  • توسعه امکانات پس از چاپ برای چاپ دیجیتال
  • قابلیت چاپ در زمان تقاضا از یک نسخه تا چند هزار نسخه