طراحی لوگو

26 مرداد 1398

طراحی لوگو مهم ترین عنصر اصلی تبلیغاتی و گرافیکی در دنیای کسب و کار است . به طور کلی میتوان گفت طرح لوگو می تواند در نگاه اول ، برند ، کسب و کار یا فعالیت شما را معمولی یا حرفه ای جلوه دهد .

طراحی لوگو بصورت مختصر یعنی داشتن یک نماد برای شرکت ، وب سایت و یا هرگونه فعالیت که این نماد می تواند متناسب با فعالیت شما بصورت نوشته ، تصویر ، تلفیق نوشته و تصویر ، یا حرف نماد طراحی شود . بخاطر داشته باشید طراحی لوگو می تواند نقش بسیار موثری در جذب مخاطب و موفقیت برند شما ایفا کند .
تاریخچه طراحی لوگو برمی گردد به سالیان بسیار دور ، زمانی که انسان های اولیه برای اینکه مفهومی را به یکدیگر منتقل کنند از طراحی نماد و نشان دادن به یکدیگر استفاده می کردند . طراحی لوگو از آن زمان تا کنون دستخوش تغییرات بزرگی بوده و در هر دوره زمانی لوگو مفهوم مختص به آن زمان را داشته . زمانی برای نشان دادن مالکیت دام خود از لوگو استفاده می شد ، زمانی سرمایه داران و بازرگانان برای مشخص کردن محصول و کالاهایشان لوگو طراحی می کردند و اکنون زمانی است که شرکت ها وب سایت ها موسسات ، کارخانه جات و حتی اشخاص حقیقی برای قدم گذاشتن در عرصه برندینگ و متمایز کردن خود در دنیای رقابت نیاز به طراحی لوگو دارند و در این دوره برای عموم کیفیت طراحی لوگو نشان از مرغوبیت محصول یا میزان سطح حرفه ای بودن یک برند است .

 

مراحل طراحی لوگو

 

طراحی لوگو حرفه ای
با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد طراحی لوگو حرفه ای ارتباط مستقیمی با موفقیت یک بردند دارد امروزه دنیای تجارت و برندینگ بسیار گسترده شده و اگر شرکتی می خواهد در میان سایر رقبای خود متمایز باشد حتما نیاز به طراحی لوگو حرفه ای دارد . تمامی شرکت ها دارای لوگو هستند می توان گفت امروزه یکی از الزامات ثبت هر برند داشتن لوگو است و شاید بیشتر از 90% شرکت ها صرفا برای ثبت شدن ، یک لوگو مبتدی طراحی و معرفی می کنند این شرکت ها در آینده شاهد آن خواهند بود که بی اهمیتی به این موضوع به کسب و کارشان لطمه زده است و سپس اقدام به طراحی لوگو حرفه ای می کنند .
طراحی لوگو حرفه ای و منحصربفرد کار بسیار دشواری است . طراح باید با در نظر گرفتن فعالیت ، مخاطب و بازار تلفیقی از اصول ، هنر ، روانشناسی و ایده پردازی خلاق و منحصربفرد را بکار ببرد تا بتواند یک لوگو حرفه ای طراحی کند . در ادامه توضیحات بیشتری راجع به هر یک از این عوامل خواهیم داد .

 

در نظر گرفتن فعالیت ، مخاطب و بازار در طراحی لوگو حرفه ای
عنوان بسیار واضح است . گاهی مخاطبین یک برند فقط افراد هنری و یا اشخاص جویای هنر هستند پس لوگو باید به نحوی طراحی شود تا از نظر روانشناسی با این افراد ارتباط برقرار کند . مثلا برای طراحی لوگو یک موسسه آموزشی خطاطی دیگر نیاز نیست به مفاهیم و تصاویر پیچیده فکر شود . کافی است نام موسسه به شیوه هنری ، خطاطی و منحصرفرد طراحی شود . این خطاطی هنری دیگر برای یک شرکت بازرگانی مناسب نیست چرا که مخاطبین آن ها اشخاص متفاوتی هستند . همچنین فعالیت هایی هستند که مخاطبین آنها از تمام اقشار مختلف تشکیل شده اند مانند یک شبکه تلوزیونی که در انجام طراحی چنین لوگو یی طراح باید در نظر داشته باشد لوگو برای عموم مردم مناسب ، جذاب و قابل درک باشد .

اصول طراحی لوگو حرفه ای
رعایت کردن یک سری اصول و چهارچوب در طراحی لوگو می تواند قابلیت های لوگو شما را افزایش دهد و طرح شما را به لوگویی حرفه ای تبدیل کند . مثلا امروزه لوگو باید قابلیت تک رنگ شدن را داشته باشد چرا که در بسیاری از موارد لوگو باید در حالت تک رنگ اجرا شود و اگر لوگویی این قابلیت را نداشته باشد و با اجرای تک رنگ هویتش را از دست بدهد مطمئنن از دسته لوگوهای حرفه ای خارج می شود . همچنین باید در نظر گرفت طرح نهایی در اندازه کوچک هم مشخص باشد حداقل در سایز 1 سانتیمتر . بسیاری از لوگوها واقعا زیبا و جذاب هستند اما اگر سایز آن ها را کوچک کنیم دیگر قابل تشخیص نیستند و این یک ضعف در طراحی است . و یا اگر طرح تک رنگ شما قابلیت اجرای رنگی و 3بعدی را داشته باشد باز هم نقش مهمی را در حرفه ای بودن لوگو ایفا کرده است .

هنر ایده پردازی خلاق و منحصربفرد
در واقع این ویژگی است که طرح شما را به یک لوگو حرفه ای و جذاب تبدیل می کند . طراح باید توسط هنر و ذهن خلاقش به نحوی ایده پردازی کند که مخاطب با اولین نگاه به لوگو جذب شود تا در ذهنش بخاطر بسپارد . البته لازم به ذکر است تمامی این ویژگی ها باید در کنار رعایت اولین اصل طراحی لوگو یعنی “سادگی” باشد . 

 

آرم ، لوگو و نشانه چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند ؟
در ابتدا باید بگوییم واژه “نشانه” توسط چندی از استادان دانشکده های هنری در ایران جایگزین واژه “آرم و لوگو” که واژه های بیگانه ای بودند شد و تفاوت آنها فقط در نام آنها است . آرم و لوگو هم از نگاه عموم یکی هستند اما اگر بخواهیم دقیق و کارشناسی بررسی کنیم این دو تفاوت های بسیاری دارند . طراحی آرم یک تصویر گرافیکی بدون درج نوشته می باشد که نماد یک برند می شود (مانند آرم بنز) اما معنی و مفهوم لوگو بسیار گسترده است در گرافیک لوگو می تواند همراه با نوشته باشد یا فقط بصورت نوشتاری اما خارج از معقوله گرافیک لوگو میتواند هر چیزی باشد که علامت یا نماد یک فعالیت است . به عنوان مثال اگر شخصی دو انگشت اشاره و میانی خود را نشان دهد ، نماد پیروزی را به بیننده منتقل می کند . این علامت هیچ ارتباطی با گرافیک ندارد اما میتواند یک لوگو بشمار رود .

لوگوتایپ ، نوشتار
طراحی لوگوتایپ معمولا به طراحی اختصاصی و منحصربفرد حروف نام یک برند گفته می شود اما گاهی این حروف با تصاویری کوچک ادقام می شوند . بسیاری از مدیران کسب و کار برای طراحی لوگو سایت ، محصول یا برندشان فقط خواستار این هستند که بر روی نامشان کار شود چرا که لوگوتایپ می تواند در تبلیغ و بخاطر سپرده شدن نام یک برند در ذهن مخاطب تاثیر بسزایی بگذارد . طراحی لوگو وب سایت ها و محصولات بیشتر بصورت نوشتار هستند مانند لوگو سایت یاهو ، گوگل ، دیجیکالا یا محصولات مزمز ، کوکاکولا و… .

 


برای طراحی لوگو زیبا باید به نکات زیر دقت شود :


1-عدم استفاده از خطوط تو در تو پیچیده و نازک
هرمیزان طرح لوگو شما ساده تر باشد زیباتر نیز خواهد بود به عنوان مثال این سادگی را میتوان در آرم بانک مسکن مشاهده نمود که با شش خط ساده تصویر یک خانه را نمایان کرده است .

 

2-استفاده از رنگ بندی صحیح و مناسب
برای رنگ آمیزی طرح باید بسیار دقت شود چرا که رنگ ها نقش بسیار مهمی را در زیبایی و انتقال احساس به بیننده منتقل می کند . 

 

3-هارمونی و هماهنگی میان لوگوتایپ و آرم
مثلا در طراحی آرم یک برند از خطوط صاف و شکسته استفاده شده است پس برای طراحی نوشتاری که قرار است زیر این آرم درج شود اگر در نوشتار آن از خطوطی با لبه های شکسته و صاف استفاده شود طرح کلی لوگو زیباتر خواهد بود .

 

4-استفاده از تصاویر و خطوط دارای لبه های منحنی
این مورد صرفا یک پیشنهاد است و به زیبایی طرح کمک میکند فقط به این دلیل که از نظر روانشناسی طرح های دایره ای یا خطوط منحنی حس آرامش ، ملایمت و راحتی را به بیینده منتقل می کند تا مخاطب طرح زیبایی را مشاهده نماید .

 

5-خلاقیت و ایده پردازی
به جرات می توان گفت اگر لوگویی با ایده پردازی و خلاقانه به نحوی طراحی شود که در نگاه اول بیننده را به خود جذب کند این طرح تا همیشه در ذهن او به عنوان یک لوگو زیبا ثبت می شود .
طراحی لوگو شرکت ، وب سایت ، برند یا هرگونه فعالیت برای کسب و کارتان را جدی بگیرید
حتما این ضرب المثل را شنیده اید “خشت اول گر نهد معمار کج ، تا ثریا می رود دیوار کج” این ضرب المثل دقیقا برای طراحی لوگو صدق می کند . وقتی شما نسبت به اولین قدم گرافیکی و تبلیغاتی در دنیای کسب و کارتان بی اهمیت یا کم اهمیت باشید حتما در آینده نزدیک دچار مشکل خواهید شد چرا که نیاز به طراحی ست اداری ، طراحی سایت ، طراحی بسته بندی و… پیدا می کنید و به دلیل اینکه لوگو شما غیر اصولی و جلوه بدی داشته ، تمامی اقدامات گرافیکی تبلیغاتی شما را بر هم می ریزد و این موضوع تاثیر مستقیمی بر عدم موفقیت برندتان می گذارد . متاسفانه این بی اهمیتی در کشور ما به وفور دیده می شود و مدیران کسب و کار صرفا برای ثبت برند خود یک لوگو مبتدی و غیر اصولی را معرفی می کنند .
نتیجه این کار چه می شود ؟
یا در آینده اقدام به طراحی لوگو حرفه ای و اصولی می کنند که زمان زیادی را از دست داده اند و مجبور به پرداخت هزینه های دوباره و چند باره برای تغییر لوگو خود می شوند و یا به کل با همان لوگو پیش می روند تا در دنیای رقابت و عرصه تبلیغات جلوه ی بدی از برند شان در ذهن مخاطبین برجای بگذارند .

 

طراحی لوگو رایگان
حتما شما هم با وب سایت های آنلاین و برنامه های با این عنوان ها مواجه شده اید ( طراحی لوگو رایگان ، ارزان و… ) اگر اندکی به نمونه کارهای طراحی شده آن ها نگاهی بیاندازید متوجه آن خواهید شد که سطح طراحی آن ها چقدر است . مطمئن باشید از تمام این وب سایت ها و اپلیکیشن ها حتی یک لوگو معمولی هم طراحی نشده چرا که طراحی لوگو به این سادگی نیست و جدا از آنالیز فعالیت ، حداقل ساعت ها برای ایده پردازی و اتود های اولیه زمان لازم است آن هم برای یک طراح لوگو .

لوگو خود را محدود نکنید
بسیاری از مدیران کسب و کار هنگام سفارش طراحی لوگو برند خود تاکید می کنند که تصویر لوگو ، بیانگر فعالیتشان باشد . این اقدام اشتباه فقط در کشور ما دیده می شود . اگر به برند های معروف دنیا دقت کنید متوجه آن خواهید شد که طرح لوگو برندشان ارتباطی با فعالیتشان ندارد مانند لوگو بنز ، لوگو نایک ، لوگو ال جی ، لوگو پپسی و هزاران لوگو دیگر… چرا که مدیران آن ها می دانستند لوگو نمادی از برندشان است نه تصویری از نوع فعالیتشان .

فرض کنید یک شرکت یا برند تولید کننده موس کامپیوتر برای طراحی لوگو خود از نماد موس استفاده کرده . اینجا است که محدودیت در لوگو شکل می گیرد . چرا که امکان دارد در آینده و با گسترش کسب و کارشان بتوانند تمامی قطعات کامپیوتری را تولید و روانه بازار کنند اما تصویر موس بر روی طرح لوگو شرکت همچنان مفهوم تولید موس را به بیننده منتقل می کند . پس در ابتدای فعالیت طراحی لوگو خود را محدود نکنید .